پرسمان نماز (5) نمازی که ما را از گناه باز نمیدارد، انجام آن چه فایدهای دارد؟
نمازی که ما را از گناه باز نمیدارد، انجام آن چه فایدهای دارد؟
اگرچه از شرایط قبولی نماز دوری از گناه است و انجام گناه با روح نماز سازگاری ندارد و اثر آن را کم میکند؛ اما اگر فرد گناه كاری كه نیّت خالص ندارد، نمازش را ترك كند، آیا وضع و حال بهتری پیدا خواهد کرد؟ آیا دلش صاف و روشن میگردد؟ بدون شك نماز در همین فرد آلوده و خطاكار به اندازه خودش دارای اثر است، به گونهای كه اگر این نماز ترك شود، آلودگی و گناه فرد بیشتر میشود؛ یعنی اثر نماز كه همان نهی از فحشا و زشتی منكرات است[1] و لو در حد كم و ناچیز، در این فرد ظاهر میگردد و به اندازه خود او را از آلودگی و زشتی بیشتر باز میدارد. چه طور میتوان چنین اثرات واضحی را انكار كرد؟!
در روایت آمده است: جوانی از انصار نمازش را با پیامبر(ص) میخواند، ولی گناه و محرمات را نیز انجام میداد. جریان را به پیامبر(ص) گفتند. پیامبر اعظم(ص) فرمود: " نمازش روزی او را از بدی و زشتی باز میدارد". طولی نكشید كه دیدند آن جوان توبه كرد و دست از كارهای بد و زشتش برداشت.[2]
بنابراین، تأثیر نماز در هر كسی، تابع میزان معرفت و شناخت، اخلاص در نیت، حضور قلب و سایر شرایط و آدابی است كه رعایت میكند و چون این امور در افراد با هم متفاوت است، نمازهای آنها و آثار آن نمازها نیز مختلف میباشد؛ ولی به هر حال هیچ نمازی بدون اثر نخواهد بود، هر چند میزان آن آثار كاملاً متفاوت است.