پرسمان نماز (1) چرا باید رو به قبله نماز خواند؟
قرآن كريم مىفرمايد: "فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَیْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ شَطْرَه": پس روى كن به طرف مسجد الحرام و شما مسلمين نيز هر كجا باشيد، در نماز، روی خود را به سوی آن بگردانید.[1]
با توجه به اين آيات، مىتوان برداشتهاى زير را به دست آورد:
1. همان خدايى كه فرموده است: به هر طرف رو كنيد آنجا وَجه خدا است "فأَینَ مَا تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّه":[2] و اينكه او از رگ گردن به انسان نزديكتر است "و نَحْنُ اَقْرَبُ اِلَيْكُمْ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ"،[3] همان خدا دستور داده است كه به هنگام نماز به طرف مسجدالحرام نماز بخوانيد "فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَیْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ ".
2. شَطر به معناى سَمت و جانب است. البته ايستادن دقيق در محاذات [رو به رو] خانه كعبه و حتى مسجدالحرام براى كسانى كه از دور نماز مىخوانند، بسيار مشكل است، اما ايستادن به سمت آن براى همه آسان است. همين دستور قرآنى به نوبه خود موجب پيشرفت علوم جغرافيا، هيئت، هندسه و رياضى در بين مسلمين گرديد؛ زيرا براى قبلهيابى و تشخيص جهت آن، نيازمند اين علوم بودند.
3. اينكه خدا همه جا هست و به هر طرف كه رو كنى روى او و سوى او است، اين نتيجه را نمىدهد كه پس به هر طرف مىتوان نماز خواند. در همه جا بودن خداوند يك مطلب است و جهت نماز مطلب ديگر. هرچند خدا همه زبانها را مىداند؛ ولى بايد نماز را به زبان عربى خواند و يا اينكه خدا موجودى زمانى نيست؛ ولى نماز بايد در زمان خاص خودش خوانده شود. حقتعالى به علل گوناگون، دستور داده است كه به طرف قبله واحد، به زبان واحد و با شرايط مشترك ديگرى نماز گزارده شود و اين دستور، علاوه بر پيشرفت و پيشبرد علم و دانش بشرى، مايه وحدت و هماهنگى بين مسلمانان نيز هست و تأثيرات و آموزشهاى فرهنگى ديگرى نيز به دنبال دارد. از طرف ديگر، در هر يك از اين دستورات، اسرار عرفانى شگرفی نهفته است که در جای خود بازگو شده است.