متـن کـتاب نسیم مهر؛ حسین دهنوی؛ جلد1 تا 3؛ (18)
52 ـ به جای تنبیه بدنی از چه راههایی برای تربیت کودک میتوان استفاده کرد؟
میتوانید به جای تنبیه بدنی، از ساز و کارهای بازدارنده استفاده کنید:
1. محرومیت موقت: این شیوه برای کودکان خردسال (بیشتر، زیر 5 سال) مناسب است؛ بدین گونه که او را به ازای هر سال سن، یک دقیقه در اتاقی بدون امکانات (البته نه تاریک و ترسناک) قرار دهید؛ پس برای مثال، کودک 3 ساله را 3 دقیقه وامیدارید تا در اتاقی بماند و از فعالیت عادی (بازی، تلویزیون و...) محروم شود.
اگر کودک شما مقاومت کرد، محرومیت او را دو برابر کنید. در مورد نوپایان میتوان آنها را روی صندلی نشاند و کنارشان ایستاد.
2. محرومیت: این شیوه برای همهی سنین مناسب است؛ بدین گونه که کودک را از اسباببازی، تلویزیون، رایانه، پول توجیبی و... به طور مقطعی و متناسب با رفتار نامطلوب، محروم میکنیم.
3. قهر: قهر، وسیلهی بسیار مؤثری برای اصلاح رفتار کودک و نوجوان است؛ البته نباید طولانی و در استفاده از آن زیادهروی شود.
4. تحریک عواطف و احساسات: برای اصلاح رفتار میتوان احساس کودک و نوجوان را با جملههایی عاطفی (برای این عمل تو غصه میخورم؛ از این کار تو رنجورم و...) تحریک کرد. توجه داشته باشید که استفادهی پی در پی از این شیوه، آن را بیاثر میکند.
برخی والدین (به ویژه مادر) در تحریک عاطفهی کودک با جملههایی از قبیل «تو با این رفتار مرا پیر میکنی؛ با این عمل باعث مرگ من خواهی شد و...» زیادهروی میکنند که ممکن است احساس فرزند را جریحهدار کند و آثار روحی بدی داشته باشد.
5. بده و بستان: فرزند، نیازهای فراوانی دارد. اگر به خواستهی شما مبنی بر اصلاح رفتار خود بیتوجهی میکند، منتظر باشید تا برای رفع نیاز خود نزد شما بیاید. در این هنگام به او بگویید: من هم خواستهای دارم؛ خواستهام را برآور (بده) تا به نیازت پاسخ گویم (بستان).
6. تهدید به تنبیه: در صورت عدم تأثیر ساز و کارهای پیش گفته، تهدید به تنبیه بدنی (البته به طور غیر مستقیم و با کنایه) میتواند مؤثر باشد (ر.ک: پرسش 50)
53 ـ چرا نوجوانان بسیار حساسند و مهمترین حساسیتهای آنان چیست؟
در زندگی انسان، دو زمان و دو مرحله بسیار مهم است: یکی زمان ورود به نوجوانی و دیگری دوران بلوغ.
دورهی نوجوانی (12 تا 18)، زمان حساسیتها، و دلیل حساسیت نوجوان این است که به جهت رشد فکری، مسائلی را درک میکند که در دوران کودکی درک نمیکرد. او از این پس، موقعیت پایین شغلی پدر، بیسوادی مادر، بیعدالتیها و تبعیضها، وضعیت نامطلوب جسمی خود (کوتاهی و بلندی قد، بزرگ بودن دماغ، جوش صورت، چاقی و لاغری و...) را درک میکند و چون حس استقلال دارد، برای کسب آرامش، به والدین و دیگران تکیه نمیکند؛ بدین سبب، التهابها و هیجانهای درونی، وجود او را فرا میگیرد.
نوجوان در این دوران به آرامش روحی نیاز دارد؛ بنابراین، باید زمینههای فشار روحی از بین برود.
مهمترین حساسیتهای نوجوان عبارتند از:
1. نگاه به دیدهی کودک: نوجوان از این که به او به دیدهی کودک بنگرید، بسیار حساس است و از این مسأله رنج میبرد. بسیاری از دلسوزیهای پدران و مادران برای نوجوان، چنین پیامی دارد.
2. مقایسه: نوجوان از این که او را با دیگران (خواهر و برادر، فرزندان نزدیکان یا همسالان) مقایسه کنید، متنفر است.
3. تبعیض: از دیگر حساسیتهای نوجوان، تبعیض بین او و دیگر خواهر و برادران است.
4. بیاعتمادی والدین به او: نوجوان دوست دارد به او اعتماد داشته باشند. بسیاری از سؤالات والدین از او و گوشه و کنایهها، از بیاعتمادی به وی حکایت دارد و حساسیت او را بر میانگیزد.
54 ـ چه لزومی دارد کودکان، تنها بخوابند؟
برخی خانوادهها معتقدند که اگر فرزندشان کنار آنها بخوابد، آرامش خواهد داشت و اگر نیمه شب ترسید، با لمس پدر یا مادر، احساس امنیت میکند، و اگر کابوس دید یا دچار مشکل شد، راحتتر میتوان به او رسید و او را آرام کرد. دکتر ویلیام سیرز (William Sears) نیز به «شراکت در خواب» معتقد است و همین شیوه را پیشنهاد میکند. [1]
ما به چند دلیل معتقدیم که بهتر است محل خواب کودک جدا باشد:
1. روابط زناشویی زن و مرد: در صورت خواب اشتراکی، روابط زناشویی زن و مرد در حضور کودک انجام میشود و آثار مخربی بر او خواهد داشت؛ زیرا ممکن است در آینده، با بلوغ زودرس، دچار انحرافات جنسی شود.
رسول خدا 6 فرمود: سوگند به کسی که جانم در دست او است، اگر مردی با همسر خود بیامیزد و در خانه، کودکی بیدار باشد و ببیند یا سخن و صدای نفس کشیدن آنها را بشنود، هرگز رستگار نخواهد شد و سرانجام به زنا آلوده خواهد شد. [2]
امام باقر 7 میفرماید: از آمیزش در جایی که کودکی تو را ببیند بپرهیز؛ کودکی که میتواند آن عمل را به خوبی برای دیگران وصف کند. [3]
اگر کودک در سنی باشد که این پدیده را درک نکند، به جهت همین عدم درک، اضطراب، او را فرا خواهد گرفت.
2. وابستگی به والدین: کودکانی که در اتاق والدین میخوابند، وابستگی بیشتری به آنان دارند و ممکن است در آینده، به استقلال آنها لطمه وارد شود.